Befutott a századik vonat Kínából

Megérkezett a záhonyi vasúti átrakóba a századik kínai konténervonat, a jó hírt a Záhony-Port Zrt. székházában tartott szerdai sajtótájékoztatón jelentették be. Az eseményen részt vett dr. Mosóczi László, az Információs és Technológiai Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára, aki hazánk vasúti fejlesztéseiről beszélt, kiemelve az épülő Budapest-Belgrád vonalat, a fővárost elkerülő V0-ás gyűrűt, és természetesen részletezte a záhonyi átrakó tervezett fejlesztéseit, melyeknek köszönhetően jelentősen megnő az az átrakókapacitás. – A cél az, hogy Magyarország közép-kelet-európai logisztikai központtá váljon úgy, hogy közben a közlekedésünk energiahatékony legyen – fogalmazta meg a hazai törekvéseket az államtitkár.

Feng Chun, a budapesti Kínai Nagykövetség első beosztottja online gratulált a szerdán befutott századik vonathoz. Hozzátette, országa számára egyre inkább felértékelődik a Selyemút déli szakasza, ami érinti Záhonyt is.

– A vasúti közlekedés a válság alatt is bizonyította, hogy milyen fontos és egyben stabil láncszeme az élelmiszer-ipari ellátási láncok folyamatos fenntartásának. A záhonyi fejlesztéseket a nagykövetség támogatja, mi is azon dolgozunk, hogy minél több kínai vállalkozás vegyen részt a beruházásban, s hogy az épülő ipari parkba minél többen költözzenek be – tekintett előre Feng Chun.

Dr. Homolya Róbert, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója a fenntarthatóság fontosságára hívta fel a figyelmet.

– A vasúti árufuvarozás a legkevésbé környezetszennyező szállítási forma, az ebben rejlő potenciált a hazai kormány is felismerte, ennek a projektnek pedig Záhony lehet az egyik nagy nyertese – fogalmazott dr. Homolya Róbert. Az elnök-vezérigazgató távlati célként említette, hogy a hazai logisztikán belül növelni szeretnék a vasúti áruszállítás részarányát. – 2025-ig összesen 26 milliárd forintra pályázhatnak majd a hazai vasúttársaságok – emelte ki.

Dr. Tilki Attila országgyűlési képviselő a szerdai sajtóeseményen elmondta, a záhonyi fejlesztéseknek köszönhetően erősödik a régió és a gazdaság, ezzel tovább folytatódhat a már korábban elindult iparosodási folyamat. 

– A pandémia alatt megsokasodtak az online rendelések, vásárlások, ezt a növekvő igényt pedig a legbiztonságosabban és leghatékonyabban a vasúti logisztika fogja tudni a jövőben kiszolgálni, ebből profitálhat Záhony és térsége – mondta a képviselő.

– A Kína felől érkező konténerforgalom 2019-ben élénkült meg, ez éves szinten négy vonat érkezését jelentette. A pandémia ellenére tavaly már 34 konténervonatot tudtunk fogadni, most pedig ott tartunk, hogy a századik érkezését ünnepeljük – fogalmazott a Záhony-Port Zrt. vezérigazgatója, Gubik László, aki abban bízik, hogy a tervezett fejlesztéseknek köszönhetően kezelni tudják majd a megnövekedő áruforgalmat. 

– Tavaly körülbelül 1500 konténert kezeltünk Záhonyban, ez a szám az év végére el fogja érni a 6000-et – mondta büszkén a vezérigazgató.

Csomós Norbert, a MÁV-REC Railway Engineering Corporation Kft. ügyvezető igazgatójaként több mint másfél éve egyeztet olyan kazah és orosz partnerekkel, vállalkozásokkal, melyek lehetőséget látnak a Záhonyon át vezető vasúti áruszállításban. – Húsz év lemaradását kell ledolgoznunk, de jó úton járunk – bizakodott az ügyvezető igazgató.

A Záhony-Port Zrt. záhonyi központjában tartott sajtótájékoztató után a vendégek autóba ültek, és elmentek a város és Eperjeske között található átrakóhoz, ahol megnézték a kínai Urumqi-ból érkezett, századik vasúti szerelvényt.

Forrás: szon.hu

Fotók: Csutkai Csaba